söndag 23 december 2018

Sveriges minsta

I år tror jag vi har Sveriges minsta julskinka men kanske den godaste. Vi provåt den till frukost tillsammans med julgröten som också var perfekt. Är det månne för att man bara äter julmat en gång om året som den smakar så bra.

Här i Gröndal är allt klart inför julen. Lägenheten städad. Kroppen tvagad. Maten lagad. Julklapparna ordnade. Jag kan inte säga köpta för de flesta klapparna är cirkulationsklappar (=begagnade). Intressanta TV-program satta på inspelning. Inget stress här inte.

I fönstret står perfekt utslagna amaryllisar. Jag köpte dem vid Slussen i onsdags efter att ha gjort en minimal marknadsundersökning. På Hötorget fick man fyra blommor för 100 kr, såg fina ut med tre klockor på varje stängel. På NK fick man en, något större blomma för samma pris. Jag valde Slussen - tre kraftiga blommor med fyra klockor per stängel för universalpriset 100 kr. Jättefina och precis lagom utslagna.


Nu tror jag vi tar en tur in till stan, tittar på alla som stressar och sätter oss någonstans och njuter pensionärsjul med "gofika" medan vi väntar på ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar