söndag 10 januari 2021

Parmesansoppa, recept 2

Andra rätten från min nya kokbok blev god - parmesansoppa med matvete och surdegskrutonger. 

Ganska ovanlig rätt - pamesansoppa! Jag har tidigare vare sig ätit eller hört talas om en soppa med parmesan som huvudingrediens.


Började med att bryna lök, vitlök och selleri tills allt blev mjukt och glansigt. Hällde sen i vatten, grösaksbuljong och matvete. När matveten var mjuk var det grönkålens tur och här gjorde jag ett avsteg från receptet. Det skulle varit svartkål men eftersom jag numera är mycket sparsam med alla affärsbesök och konstaterade, när jag hastade igenom Coopbutiken i Gröndal, att den kål som stod tillbuds var grönkål, fick det bli grönkål. Kål som kål tänkte jag.


När kålen kokat klart hade turen kommit till grädden, osten och kryddorna. Vis av min dåliga kryddning av pajen var jag inte lika försiktig den här gången utan kryddade rejält.  Gav resultat.


Sen återstod bara att hälla upp soppan ovanpå surdegskrutonger - äta och njuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar