söndag 27 juni 2021

Storseger

Så mysigt det skulle vara att fylla år i juni - sommar, sol och jorgubbar. Själv fyller jag år när det är is i vinden och snö på marken. Det är därför jag någon gång firat i slutet av juli.


Brukar baka en jordgubbstårta till sonen på hans födelsedag i juni.


I år skulle jag använda den höga form jag köpte förra året och ännu inte tagit i bruk.
När man ser "köpetårtor" är de ofta imponerande höga. Blev så sugen på att själv baka en "högis" att jag köpte denna form.


Att hitta recept för tårtbottnar till höga formar var jättesvårt. Till slut bestämde jag mig för att göra som vanligt men minska alla ingredienser med ⅓. Borde bli en bra tårtbotten men med mindre diameter. Blev dock bara en platt liten sak med hård botten trots att jag följde ett recept av tårtbagarnas tårtbagare (Roy Fares).

Innan vi delade tårtan i fyra delar (barnbarnet ville inte ha något) hade vi smaktest av jorgubbar för att se hur de hemmaodlade skulle stå sig.


Mitt lilla trädgårdsland har aldrig blivit någon succé. Trots det fortsätter jag år efter år med oförminskad entusiasm. I år har jag till och med  köpt tre säckar fin, gödselblandad jord - tror det har hjälpt för jordgubbslandet har aldrig varit i bättre form än i år. Alltså ett år då en jämförelse mellan mina hemmaodlade och de som kan köpas för en billig slant i affären passar perfekt.


I två olika glas la jag jämnstora och jämnmogna gubbar. Ett blindtest måste göras med omsorg. Inga yttre faktorer får spela in. Resultatet var odiskutabelt till mina gubbars fördel. Det blev vinst med 5-0. Alla tyckte de hemmaodlade var både sötare och smakrikare. Tänk om det svenska fotbollslandslaget skulle klara sina fighter i EM lika bra. Seger med 5-0 vore mumma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar