fredag 11 mars 2022

Socialt liv

På Birkagården brukar vi göra museibesök, gå på teater och på opera. Dessa "utflykter" är en viktig del av våra kurser. Det är då vi träffas och kan sitta och prata. Under Coronan har det inte blivit några studiebesök men nu är vi på gång.

I onsdags träffades vi på Moderna Museet och guidades runt i deras samlingar. Vi tog oss dit på olika sätt. Jag, som har ett värkande knä, tog tunnelbana och buss. Fick stå länge och vänta på bussen men hade sällskap av den här filuren.


Innan visningen åt vi lunch och efteråt fikade vi. Det är verkligen trevligt att träffa sina klasskamrater "på riktigt".

Vi tittde på konst av bl.a.
Lars Vilks



Anders Sunna, en samisk konstnär som vill visa på det förtryck samerna utsatts för av "svenskarna"




Thea Ekström, en konstnär som vår lärare var imponerad av


och en gammal favorit, Alice Neel som vi "träffat" både i New York och på Tjörn. (dottern har en affisch av A N på väggen).


Tur att jag har min Tidlösablogg som hjälper mig att minnas både studiebesök och konstnärer.

Onsdagen blev en dag i kulturens tecken eftersom vi samma kväll åkte till biblan och lyssnade på författaren Kjell Johansson.  På ett lågmält och trevligt sätt berättade han om sina böcker och sin uppväxt i Midsommarkransen. Hans "Huset vid Flon" tyckte jag mycket om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar