tisdag 9 april 2024

Klarsynt

Under en fisketur i somras råkade jag tappa mina glasögonen i sjön. De hamnade på havets botten - omöjliga att få upp.


Letade reda på ett par gamla som jag kunde se hyfsat med. De fick duga tills jag bytt linser (
gråstarr som nästan alla får förr eller senare) och köpt nya glas.

Bytte så lins på vänsterögat i oktober. En vecka senare när högern stod på tur hade jag fått en infekterad vagel så operationen ställdes in. Mina glasögon, som knappt var anpassade för mitt oopererade öga, passade inte alls för det opererade. Lite trixigt att ha olika syn på ögonen. Såg världen som i ett töcken.

När vageln läkt ut efter ca tre månader hade jag blivit förkyld och fick än en gång flytta fram operationen.

Men så i veckan skulle det bli av. Var aningen orolig, vilket förklarar att jag gick åt fel när jag lämnade tunnelbanan för att gå till doktorn.

Operationen gick snabbt och bra - allt klart på rekordtid. Sen åkte jag direkt hem, la mig på soffan för att vila ögat samtidigt som jag lyssnade på en bok.


Idag köpte jag (apoteks)glasögon avpassade efter min nya syn. Med viss överdrift kan jag nu, efter åtta månader, säga att jag ser på världen och livet med nya ögon. Tror aldrig jag varit så klarsynt som nu och om åtta veckor ska jag med hjälp av nyutprovade glasögon kunna läsa igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar