tisdag 2 juli 2024

Lenin

När vi tittat klart på Våga bestämde vi oss för åka och titta på ännu ett Varbergsmonument, invigt så sent som för två veckor sedana.

Jag syftar på den åtta meter höga Leninstaty, som Varbergs hotellkung rest i sin trädgård. Lenin är inte den enda staty som finns i trädgården - han har sällskap av Marx, Che Guevara och en terrakottaarmé av tanter.


Lenin finns i många varianter i Varberg eller ska jag säga Leninland? På hotell Gästis, finns t.ex. Leninbadet, som vi tittat på men aldrig badat i. Vi har däremot både badat och sovit i herr Didings andra hotell - Havanna.


När vi fått nog av Lenin ville vi än en gång uppleva Havanna. Vi åkte till hotellet satte oss i dess restaurang och beställde in var sin glass till det facila priset av 35 kr.





Jag har funderat på varför Didring fokuserar så mycket på Lenin och vad varbergsborna tycker om detta. När direktören vid invigningen blev tillfrågad om han ställt upp statyn för att provocera svarade han: Provocera är ett intressant ord. Det är väl mer för att få ”mothugg”. Jag tycker att Lenin är värd en diskussion, ett sätt att få honom med i debatten. Alla sätt som kan skapa sånt tycker jag är bra. En provokation för sin egen skull är meningslös.


Hotell Havanna i Varberg är det trevligaste hotell jag bott på.

1 kommentar:

  1. Jag missade terrakottaarmén, kunde inte med att stå och glo in i trädgården som en annan turist. Jag känner ju honom lite och skulle skämt ut mig om han råkade titta ut

    SvaraRadera