måndag 12 augusti 2024

Lugnet

Efter fyra trevliga veckor med intensivt familjeliv har lugnet åter lagt sig i lilla sommarstugan. De fyra veckorna med fullt hus flöt på mycket bra eftersom vi, för ovanlighetens skull, hade hyfsat väder även på västkusten. Vi har kunnat sitta ute och äta våra härliga, goda middagar och njuta av kvällssolen.

Alla, som lever i storfamilj, borde göra som vi - ha var sin matdag. När man inte lagat mat på 4 -5 dar blir man inspirerad och anstränger sig lite extra på sin dag eller så gör man något enkelt om man känner för det. Allt funkar.

En halvregnig dag kan man sitta på altanen

En helregnig dag måste man äta inomhus

Tiramisu - toppengod

Vi (=jag) har misskött mitt grönsaksland eller, rättare sagt, har inte skött om det alls. På tre år tar naturen över. Maken (som gör grovjobbet) satte ned foten - bestämde att landet skulle bort. Det skulle han inte ha gjort. Efter några tunga spadtag var ryggen paj - riktigt illa. Det blev att ligga raklång på sängen och dämpa den värsta smärtan med värktabletter.


Medan småpojkarna lekte och badade, sonen provade sin "nya" segelbåt och maken vilade ryggen har jag övningskört.

En uppiggande kopp kaffe
efter halva körningen

Tror jag sett och provåkt alla gator i Lysekil, Fiskebäckskil, Grundsund och Uddevalla men nu har alla, inklusive barnbarnet som vill ha körkort, alltså åkt hem och jag ska ge mig i kast med Radetzkymarchen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar