måndag 7 augusti 2023

Fjällklättring

Vi har inte haft en riktigt varm dag sen midsommar - en dag då man måste ta sig ett dopp för att inte få värmeslag. Men under den senaste veckan har vi i alla fall haft en och annan dag med hyfsat väder. Då passade dottern på att ge sina grabbar en sommarpresent - en bergsklättrardag.


Vi begav oss alla iväg till Brofjället. Ungdomarna först. Maken och jag någon timma senare. Förstod att åskådarplatserna inte skulle vara förstklassiga och då behövde jag inte vara där i fyra timmar.






Även om jag inte skulle klättra uppför Brofjällets sida skulle jag upp till dess fot och det var nog så jobbigt - långt, brant och svårgånget. För mig blev det en bergsbestigning bara att ta mig till foten av det Bohuslänska fjället i Brodalen.


Då äntligen, när vi tagit oss upp och satt på en stubbe och tittade på de klättrande pojkarna, blev jag badsugen. Vid foten av fjället var det "gör" varmt. Äntligen kändes det som jag skulle kunna få värmeslag. Redan efter en halvtimma fick jag bege mig ner till plan mark igen.


När klättringen var avslutad åkte vi till Sämstad och badade i Gullmarn (hade tyvärr missat ta med mig badkläder) för att vara fräscha och fina till vår gemensamma sommaravslutningsmiddag.


Nästa dag var avresedag. Mycket att stå i för alla. Då sa minste killen: "Mormor, för att vara så gammal är du väldigt fartfylld!" Det kan man kalla fin komplimang!

Tyvärr visade det sig påföljande dag, när vi fiskade makrill, att jag nog inte var så fartfylld trots allt - för när jag stötte till mina glasögon så de for av näsan, hann jag inte fånga upp dom. De ligger nu djupt här nere på havets botten - mina kära glasögon som jag trivdes så bra i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar