söndag 28 juni 2026

Växthus

Sommaren 2018 var jag ofta ute på hundpromenad och varje gång jag gick förbi "bonden" och såg hans oanvända växthus tänkte jag att det huset skulle trivas mycket bättre hemma i vår trädgård.  När jag en dag stötte ihop med mannen som ägde växthuset dristade jag mig därför till att fråga om det händelsevis var till salu.

Att montera ned och flytta ett växthus är inte omöjligt men att montera upp det kräver sin man. Eftersom vi inte hade några anvisningar att följa blev det nog inte gjort efter konstens alla regler för varje år är det alltid ett eller flera "glas" som blåst sönder.


Men det har ändå funkat och jag har odlat tomater och paprikor och tycker det är så mysigt att hälsa på mina kompisar varje dag och ge dom något att dricka. Det skulle nog fortsatt så i flera år till om inte Dave hade kommit. Dave, den stora stormen som drog in över västkusten i våras, förstörde mycket för många. Vi blev av med växthus, parasoll, ett tak och ett stort träd.

Det var en gång ett växthus med väggar...

Sen dess har jag funderat hit och dit hur jag ska göra. Maken tycker jag ska skippa tanken på fler växthus och vägrar hjälpa till med ännu en montering medan jag tycker det skulle vara så trevligt att få fortsätta att besöka mina vänner tomaterna.

Till slut bestämde jag mig för att göra ännu ett försök att bli trädgårdsmästare och beställde hem det här.


Nu gäller det att hålla tummarna så att jag, med benäget bistånd från övriga familjemedlemmar, snart kan plocka blommor till en taklagskrans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar