tisdag 24 november 2015

Altartavlor

Blixtrandet gjorde att jag missade Jan van Eycks världsberömda altartavla i Gent - det så kallade Gentaltaret - en borg och en guidad rundvandring i Brygge men jag hann ändå se tillräckligt många altartavlor.

Bild på Gentaltaret - från nätet
Jag kom fram till den fina medeltida staden Brygge när det var dags för lunch. Sen var det bara att hänga på gruppen. Vi började med att besöka St Jans hospital där konstnären Hans Memling bodde under många år. Vi tittade på Ursulas relikskrin (där heliga Ursulas ben fanns/finns förvarade), en altartavla och en diptyk på Madonnan och Maarten van Nieuwenhove. När vår lärare berättar om dessa medeltida verk blir de vackrare och mer välgjorda, de får en annan lyster än de normalt skulle haft - i mina ögon. Jag ser hur ljuset faller in och jag ser detaljer som annars skulle förblivit oseddan. Nu tyckte vi nog alla att dessa tavlor var snygga.





Altartavlanss baksida


Bild från sjukhusets övervåning
När vi tittat klart i St Jahns hospital gick vi direkt till Groeningemuseum för att "studera" andra flamländska mästare. Vi såg Jan van Eycks Madonnan med kaniken van der Paele. Kaniken, som är beteckning på en person som är medlem av domkapitlet, sitter till höger i bilden och lär vara den som bekostat målningen.  Vi såg också Rogier van der Weydens Lukas tecknar Madonnan, Hugo van der Goes Marias död, Pieter Bruegels Johannes döparen predikar och flera andra berömda tavlor.


Jan van Eycks porträtt av sin fru




I Vårfrukyrkan i Brygge finns Michelangelos Maria. Statyn var inte särskilt stor och vi fick titta på den från långt håll. Jag skulle ha missat den om jag gått in i kyrkan utan att veta att jag skulle leta efter Michelangelos enda konstverk utanför Italien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar