lördag 7 november 2015

Rysk afton

Jag prenumererar på teaterlistan - ett sätt att i sista minuten (i praktiken sista veckan) köpa osålda biljetter till kraftigt reducerat pris. Tyvärr har jag haft en tendens att boka och sen ångra mig och fått avboka i sist, sista minuten. När kvällen kommer och det är mörkt ute, då blir soffan hemma i vardagsrummet allt för mysig. Jag vill inte längre gå ut. Men igår gjorde jag det.


Jag hade bokat Rysk afton i Bergianska trädgården. Det var mörkt när vi kom fram men marschaller visade vägen till ingången. Sen blev vi "bjudna" på borsjtj (rödbetssoppa) med bröd och smetana (?) och till det tog jag en liten vodka (maken körde).


Vi satt i orangeriet och åt, samtidigt som vi såg en kortversion av Anton Tjechovs pjäs Körsbärsträdgården. I pausen serverades kaffe och körsbärskaka(?). Allt var toppen. Inlevelsefullt skådespeleri, god soppa, perfekt lokal och alldeles lagom lång föreställning - budskapet gick fram.

Alla roller spelades av två skådespelare. Det gjorde att karaktärerna blev överdrivna och gav ett komiskt drag åt pjäsen. När vi gick hem kändes det därför som vi sett en komedi i stället för ett drama, där folk fick gå från gods och hem. Jag kände mig upprymd - kan eventuellt ha varit en effekt av vodkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar