söndag 24 april 2022

Återbruk

Förra våren satt jag på stadsbryggan och pratade med en granne. Vi bestämde att efter sommaren skulle vi åka till storloppisen i Hjorthagen. Jag "är på jakt" efter en ersättningskopp till den jag råkade slå sönder för dottern. Var skulle jag kunna hitta en sån om inte på stans största loppis?

Nu, nästan ett år senare, gav vi oss iväg. Det var enkelt att resa till andra sidan stan - kunde praktiskt taget åka med tunnelbanans röd linje från dörr till dörr. Men vad hjälpte det när utbudet av udda kaffekoppar var så magert som det visade sig vara? Koppen jag letade efter fanns alltså inte. För att inte komma hem tomhänt köpte jag ett uppläggningsfat till sommarstugan.


Vi lämnade loppisen för en "wokad kyckling" (½ portion per person - naturligtvis) och kunde sitta i solen och njuta av både lunch och vårväder och ha gott om tid till prata. Min granne berättade bl.a. att det bor en hemsömmerska på vår gata. Så lämpligt att få reda detta precis när sömmerskan i Gröndal har packat ihop och jag behöver få min långklänning förstorad.


Väl hemma ringde jag upp sömmerskan som var beredd att sy ut klänningen. Man kan säga att det blev en lönsam resa  både för kassa och miljö (om allt går enligt plan) - återbruk av en ca 30 år gammal klänning istället för nyinköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar