onsdag 19 oktober 2016

Kampen om tiden

För ett tag sedan tog en journalist på Svenska Dagbladet kontakt med mig och frågade om jag ville vara med i en reportageserie om Tid. Hon ville veta hur det var att leva utan klocka och när hon hittat min blogg "Tidlösa - ett liv utan klocka" tyckte hon att den kunde passa in. Kul att bli uppmärksammad av en stor tidning. När intervjun var klar kontaktades jag av en fotograf eftersom inlägget måste åtföljas av en bild.

Sen tog det några dagar, så kom det ett korrektur för genomläsning. Jag hade inga synpunkter, det var ju journalistens reportage. Men jag tyckte det var onödigt formellt att hela tiden bli omnämnd med både för- och efternamn. Det borde väl räcka med förnamn. Denna min synpunkt kunde man dock inte beakta eftersom tidningens policy var att alltid skriva ut hela namnet. Förr, innan man införde denna princip, hade kvinnor ofta omnämnts med förnamn medan män alltid hade omtalats med hela namnet. Alltså en jämställdhetsfråga som jag inte kunde (eller ville) påverka.

I övrigt hade jag inga synpunkter. Men jag tyckte nog, i mitt stilla sinne, att reportaget blev ganska kort! Så länge som vi hade pratat borde det väl blivit lite mer. "Vad hade du väntat dig", sa maken, "ett dubbelsidigt uppslag kanske?". Nej, man får allt vara nöjd med det lilla.

Sedan började jag läsa tidningen med "Tid i blicken" utan att hitta något av intresse. Så, äntligen, i söndags kom ett långt reportage kallat "Kampen om tiden". Men var var jag? Jag fanns ju inte med! Hade jag blivit bortklippt?

Nej då, inte alls. Min intervju kom i tisdagens uppföljningsreportage. Längst ned på sidan fanns jag med, med bild. Sen fick man klicka för att komma vidare till det lååånga reportaget.

Jag kom alltså med som blänkare i tidningen men det dubbelsidiga reportaget, som först krympt till mycket måttlig storlek, hade slutligen reducerats till ett inlägg i e-tidningen (klicka för att läsa hela reportaget eller läs längst ned). Kul i alla fall.

1 kommentar:

  1. Vad farao klagar du för? Det var ju en jättelång artikel i en stor, rikssvensk tidning och med bra bild och allt!
    Jag förstår till fullo synpunkten om att kvinnor alltid blir refererade till med enbart förnamn för det har jag själv lagt märke till vid ett flertal tillfällen, däremot kunde hon skrivit "hon" vid några tillfällen.
    I alla fall var det ytterst hedersamt med en så lång artikel i en tidning som Svd.

    SvaraRadera