tisdag 4 oktober 2016

Lär känna din stad

Nu har jag bott  i Stockholm i fyra år och det duger inte längre att säga att jag inte vet var saker och ting finns för att jag är ny i stan. Efter fyra år bör jag ha en viss uppfattning hur jag hittar till olika platser och det tycker jag faktiskt att jag har.

Men jag har jobbat hårt. 

Jag har tagit tunnelbanan till olika platser och gått runt och tittat vid stationerna så att Husby, Alby och Bandhagen inte ska vara tomma namn utan innehåll. 

Jag har följt med på guidade vandringar. I helgen klarade jag av två stycken. Först var jag med på en visning av kranarna i Hammarbyhamnen sen gick jag i Per Anders Fogelströms fotspår på Söder.


Jag har också börjat på en kurs om Stockholms historia. Två timmar varannan veckan lyssnar vi på föreläsningar. De andra veckorna åker vi runt och tittar. Vår fösta aktiva vecka började med rundvandring i Gamla Stan. Vi tittade bl.a. på statyn av Kristina Gyllenstierna (Gustav Vasas moster). Hon som försvarade Stockholm från Kristian tyrann ända tills hon blev förrådd av adeln. Typiskt nog var hon, liksom de flesta andra kvinnor, utelämnad ur min historiebok. Jag har också lärt mig varför Stockholm och speciellt Söder kallas för Eken.


Det är roligt att utforska nya platser och jag kommer nog att ha fullt upp i tio år till. Sen  får jag väl repetera genom att läsas i min blogg vad jag har sett. Bloggen har blivit min extra hårddisk.

1 kommentar:

  1. Om jag bli pensionär i Stockholm ska detta bli min guide! Jag har bott här i över 6 år och har noll koll. Puss!!

    SvaraRadera