tisdag 22 oktober 2013

Det kan väl knappast bli för mycket

För ungefär en vecka sedan gjorde jag ett inlägg om glömska och hur jag gör för att komma ihåg viktiga saker. Jag skrev bl.a. att jag har laddat ned en noteringsapp i min telefon där jag skriver in sådant jag vill komma ihåg. Appen innehåller många olika flikar (just nu 18 st). Nya flikar tillkommer, andra tar jag bort. Förutom min Stug-flik har jag flikar för Blommor, Teknik, Boktips, Affärer, Stockholmsutflykter och mycket mera.

Naturligtvis kan man skriva upp det som inte ryms i internminnet (det bakom pannbenet) i diverse block. Det går också bra att använda till exempel en griffeltavla, göra notering direkt på armen eller knyta ett litet snöre runt långfingret - alla sätt som funkar är bra. Telefonen har man alltid med sig, är flexibel och hyfsat lätt att använda - så visst är det vits att använda den i stället för papperslappar.

Förutom att komma ihåg saker som ska tas med hit och dit måste jag också komma ihåg när jag ska till tandläkaren, när det är dags för bokcirkel, när mina vänner fyller år och mycket mera. Allt detta passar också mycket bra att lägga in i telefonen men då använder jag kalendern. Tidspåminnelser kan kompletteras med ett litet pling - lagom långt i förväg. Mycket praktiskt. Min telefonkalender har jag kompletterat med en riktigt pappersalmanacka - dels för att det är trevligt att ha en konstalmanacka att ta upp ur väskan, dels för att den ger bättre överblick - men jag har ännu inte lyckats få den att plinga.

För övrigt kan jag rekommendera apparna för lokaltrafik - mycket användbara och praktiska. Jag har en för Stockholms lokaltrafik, en för västtrafik och en för busstrafiken i Sundsvall (om jag inte rensat bort den). Och så är tidningsapparna väldigt trevliga - de gör det möjligt att läsa dagsnyheter medan jag väntar på bussen och så är .... - här kan man fortsätta i det oändliga. Det är bara telefonens minne som sätter stopp och det gjorde den när jag försökte ladda ned arkitekturmuseums app om intressanta byggnader i Stockholm.

Alltså - sätt fart och använd lite trevliga appar och kasta de gamla minnesblocken på stockelden.

2013 års almanacka från Rijksmuseeti Amsterdam

1 kommentar:

  1. Vad är det för fel på en fickalmanacka? Mindre att hålla reda på och allt samlat på ett ställe!
    Agneta

    SvaraRadera