onsdag 22 oktober 2014

Berlin och rum på nätet

Redan i våras, när jag åkte till Berlin med min kurs, bestämde vi (maken och jag) oss för att göra en gemensam resa dit senare. Vi skulle åka utan program - bara strosa runt.

Vi köpte billiga flygbiljetter men vi bokade inget hotellrum utan bestämde oss för att hyra rum via siten airbnb. En sida som förmedlar rum till lägre pris än vad det kostar att bo på hotell. Att boka rum via en site kan kännas lite osäkert men det fanns bilder på alla rum och beskrivning var de låg.

Först bestämde vi var vi ville bo, sen valde vi prisklass och slutligen rum. Vi fick inte det första rummet - de ville bara ha kvinnliga gäster - men det andra fick vi. Det var enkelt att boka men uppgifterna vart vi skulle bege oss var något oprecisa. Jag fick ringa flera samtal innan allt blev klart men vi hittade fram och blev väl mottagna.

Vi hade balkongen på andra våningen till vänster


Själva rummet var bra. Det var dock extremt omysigt och hade stenhårda madrasser men det var rent och fint, låg i Kreutsberg där vi ville bo och var hyfsat billigt.





Det var roligt att pröva det här sättet att bo och jag tror det är speciellt bra om man vill stanna längre tid på samma ställe eftersom man kan laga egen mat och har större frihet än på hotell. Jag kommer nog att pröva det flera gånger. Det gäller bara att först komma överens om resmål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar