söndag 15 september 2024

Chist Church College

I Oxford finns mer än 30 college och över samtliga college finns Oxfords universitet som en paraplyorganisation.

Vi bodde på det relativt unga Mansfiel College men där hade man inga öppna visningar. Det hade däremot Christ Church och eftersom vår "porter" rekommenderade Christ Church gick vi dit.


Christ Church grundades 1546 av Henrik VIII. Hur lokalerna såg ut på den tiden vet jag inte men jag är väldigt imponerad av de nuvarande byggnaderna. Skolan är jättestor, har många hus, flera innergårdar, trapphus, matsalar, elevrum och "medows" och på väggen sitter ett solur så eleverna ska kunna passa tiden.


Trapphuset (finns med i filmerna om Harry Potter) är fantastiskt, liksom matsalen..



"Vår" matsal på Mansfield var imponerande men kan inte jämföras med den på Christ Church.





Ytmässigt uppgår Christ Church till 175 ha och 2022 hade skolan 661 studenter. Inte mindre än 13 premiärministrar har gått där.

Under rundvandringen hade vi "följe" med en audioguide som på ett fantastiskt sätt visade och berättade om skolan - en av de bästa audioguider jag haft sällskap med. Men trots audioguidens kvalitet förstod jag inte hur man blev antagen till Christ Church, hur urvalet skedde.



När vi något senare åt middag passade jag därför på att fråga servitrisen om hon visste vilka som fick studera vid Christ Church (skolan låg granne med restaurangen). "Bara de riktigt smarta" - blev svaret.


På väg hem efter middagen passerade vi ännu en gång skolan. Då gick jag fram till en av skolans många "custodians" ("ambassadörer" som står i alla portar,  klädda i plommonstop och svarar på alla frågor - hade audioguiden berättat) och frågade om jag skulle kunna börja studera vid Christ Church. Hon (kvinnan i plommonstop) sa att det skulle vara fullt möjligt om jag uppfylla kriterierna (hade tillräckligt bra betyg från gymnasiet), klarade både skolans test och den obligatoriska intervjun. Till det ska läggas att skolan inte direkt är gratis men hur jag skulle fixa de skyhöga terminsavgifterna sa hon inget om.


Alltså "En skola för de riktigt smarta" som servitrisen sagt och, skulle jag vilja tillägg, "En skola för de riktigt rika". Nog skulle det varit kul att få prova på Christ Church men jag hade aldrig klarat intervjun på engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar