torsdag 5 september 2024

England nästa

Innan vi gav oss iväg till England skulle vi tänka igenom vår packning och ev. komplettera med ditt och datt. Det passade därför bra med en vecka i stan innan tåget skulle gå. Jag började med en lista på allt jag skulle kunna behöva under mina tre veckor i England.

Sen köpte jag ny regnjacka - man kan inte åka till England utan regnjacka. Min andra, relativt nya jacka, blev för skrymmande och för tung att ta med men jag hittade en trevlig i vårt eget köpcentrum - nedsatt 25 procent. Enda problemet var de långa ärmarna. När jag  frågade "skräddaren" i Gröndal vad han skulle ta för att korta ärmarna några cm svarade han: "Fyra och femti". Häpnade över priset och hade naturligtvis hört fel. Han hade sagt 450, vilket var mer än jag betalt för hela jackan. "Tack" men "Nej tack" blev svaret.


Så nedtyngd!

När jag packat mina grejer var både rullväska och ryggsäck fulla - allt fick plats men ryggsäcken blev bra tung. Redan på första stoppet i Liljeholmen började jag krokna. När jag kom till centralen insåg jag att något måste göras.

Hjälp anländer

Ringde dottern, som kom som ett skott, och tog hand om tallrikar, glas, termos, böcker mm. Sen plockade jag över några tunga saker från ryggsäcken till rullväskan och livet som resenär tog en ny och betydligt lättare skepnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar