När vi var klara med Lenin och Våga återstod utsiktstornet i Fågelbacka.
Alla tåg utefter Västkustbanan går tvärs igenom Varberg och det går många tåg och de går i båda riktningarna. Varje gång ett tåg passerar ska bommarna ned och sen när tåget passerat ska bommarna upp igen. Detta, att behöva stå och vänta, gillar inte varbergsborna och inte heller sommargästerna. Man bestämde sig därför för att göra något radikalt - gräva ned hela rasket. Sen kom nästa problem - vad skulle man göra med alla byggmassor?Lite norr om stan finns ett naturreservat dit många åker för att titta på fåglar. Getterön är fin men kan kanske göras ännu finare. Sagt och gjort - massorna fick användes till att avskilja ön från landsväg och järnväg. Ett stort projekt som verkar bli mycket tilltalande. Allt är inte färdigt men man är på god väg och som krona på skapelsen har man byggt ett nytt timglasformat fågeltorn kallad Kärven - både originellt och snyggt.
Tornet har en spännande utformning med smala ribbor i trä, som består av 140 stycken 13 meter långa reglar som fogas samman i en tät flätstruktur. En spiraltrappa ska leda upp till övre planet som har utsikt åt alla håll.
Kärven var inte helt klar men vi var nöjda så i stället för att klättra upp i tornet åkte vi hem och åt en välförkänt middag efter maximalt turistande i lilla Varberg.
Jätteintressant! Hit kommer jag att ta alla mina sommargäster. Alldeles nytt o säkert ännu okänt även för varbergsborna
SvaraRaderaJätteintressant!
SvaraRadera