måndag 30 oktober 2023

Ernst Josephson

Några gånger varje år träffar jag min gymnasiekompis. Ibland går vi på bio och ibland på någon utställning. Då och då nöjer vi oss med att äta lunch tillsammans - det är ju ändå pratet som är viktigast. 

Venetianska ljuskrona på Waldenarsudde

Sist gick vi till Waldenarsudde där det  visades en retrospektiv utställning med Ernst Josephsons konst.



Ernst Josefsson var liksom många andra konstnärer psykisk sjuk i perioder. Han var en skicklig konstnär, målade många porträtt, men han kunde också teckna. Inte nog med det - han kunde komponera musik. Jag blir alltid imponerad av folk som har många talanger.

Extatiska huvuden

Under sina sjukdomsperioder tecknade han mest.

Romeo och Julia

Paris dom

Kristus på korset -
så härligt annorlunda

Efter lunch i prinsens kök gick vi runt i trädgården och njöt av en av årets sista sommardagar.

Skuggbild -
nästan som att vandra i Spanien

Tidlösa -
blomman som gett namn åt min blogg

Min bloggpose

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar