måndag 29 juli 2013

Det privata alternativet

För två års sedan besökte jag den privata vårdcentralen på Orust. Jag  blev imponerad av deras effektivitet. Det var bara att åka dit, så blev jag omhändertagen.

I år, när jag som vanligt fick borrelia, gjorde jag som sist, åkte till "drop in-mottagningen" men nu hade man nya rutiner. Tidsbeställning var ett krav - ingen "drop in" längre. Jag fick vackert vända i dörren och återkomna efter två timmar. Hann precis hem och dricka kaffe. Väl tillbaka på min avtalade tid fick jag vänta i 45 minuter innan doktorn tittade på min fot och sa att jag skulle få penicillin för borrelia. Det tog en minut att ställa samma diagnos som jag själv ställt.

Hela dan gick åt. Det är inte utan att man börjar fundera på om en privat vårdgivare blir lika ineffektiv som en offentlig, när den väl blivit etablerad. Är det kanske dags för ännu en nyordning?

1 kommentar: