lördag 15 februari 2014

Hur går det med mina surdegsbröd?

Hela våren 2013 höll jag på att baka surdegsbröd. Ibland gick det bra, ibland inte. Men vad hände sen?

När sommaren närmade sig ville jag ta bakpaus. Jag bredde ut degen på en långpanna och torkade den på låg värme i ugnen - tog flera dagar. Sen bröt jag sönder den stora kakan i småbitar och stoppade ned dem i en tättslutande burk. Tog med mig burken till stugan. Tog med mig den hem igen (vem har tid att baka på sommaren?) och så ställde in den i ett skåp.




Men nu var det dags att sätta igång igen! Är man pensionär ska man baka själv - inte lägga ned pengar på att köpa bröd. Innan jag gav mig på mina torrisar gick jag till Surdegshotellet på Söder och frågade om de trodde att jag skulle kunna väcka liv i mina surdegar. Det trodde man.


Nu är jag i full gång. Minst två bröd i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar