måndag 7 april 2014

Heil Clown

Min Berlinkurs har fått mig att gå på teater som aldrig förr. I rask takt såg jag Heil Clown på Boulevardteatern och Matheuspassionen på Folkoperan. Jag skulle inte ha gått på någondera om de inte "ingått" i kursen.

Heil Clown handlade om clownen Charlie Rivel och hans koppling till nazismen. Mycket bra och mycket intressant. Varför tog han inte avstånd från Hitler? Var han medlöpare eller bara naiv och blåögd? Det är svårt att säga men utifrån den föreställning vi såg uppfattade jag honom som medlöpare om än sorgsen och bedrövad. Han tog aldrig avstånd från Hitler som hans medaktörer gjorde. Tvärtom lär han ha skickat gratulationer till Hitler på födelsedagen. Ett mänskligt agerande men inte något att vara stolt över. Han handlade nog på samma sätt som många tyskar gjorde och som många av oss nog också skulle ha gjort - alternativet var för fasansfullt.


Vad finns då att säga om Bachs Matheuspassion? Jo, den var bra den också.

Annons för Matheuspassionen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar