onsdag 31 december 2014

Sååå bra...

...den är - serien om Downton Abbey.

Egentligen gillar jag serier som Downton Abbey men det är så himla svårt att inte missa avsnitt. Och har man kommit efter en tre, fyra avsnitt är det kört. Jag såg alltså inte Downton Abbey när den gick på TV utan önskade mig den i julklapp (DVD-box) förra året. Och nu har vi börjat titta på den. Vi kör så där en tre, fyra, fem avsnitt per kväll. Det blir sena kvällar men ack så trevliga. Det är nästan som förr i tiden när dottern och jag såg hela serien "Fem svarta höns" i ett enda svep.

Om det är någon som, till äventyrs, inte sett D A kan jag berätta att serien handlar om människorna som lever på det fantastiska slottet Abbey och handlingen utspelar sig från 1912 och framåt. De har alla, såväl herrskap som tjänare, sina glädjeämnen och sina bekymmer - i många stycken lever de ganska lika liv. Tjänstefolket är så lojala med familjen de tjänar, så man förstår att här kommer det aldrig att bli någon revolution eller...  Just nu, den 11/11 1918, (där vi befinner oss i serien) har det blivit fred. Första världskriget är slut. Nya tider väntar.

Allt är så vackert - människorna, husen, möblerna, trädgården för att inte tala om kläderna. Kvinnorna är klädda som skulle de på fest varje dag i klänningar som är otroligt snygga. Men tjänstefolkets kläder går inte av för hackor de heller. 

Boxen innehöll säsongerna 1 till 3, säsong 5 (den som går på TV nu) spelar jag in och i går köpte jag säsong 4. Vi har ytterligare många trevliga kvällar/nätter att se fram emot under 2015. Det är tur att vi inte behöver gå upp på morgnarna utan kan sova igen nätterna vi tillbringar i sällskap med den engelska högadeln.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig om att serien är trevlig att försjunka i. Vi tittade på julavsnittet till den säsong som nyss sänts på TV igår kväll. Så bra. (Du har snubblat på siffertangenterna och fått fel årtal för när första världskriget slutade.)

    SvaraRadera