lördag 24 september 2016

När jag träffade ministern

Så gott som dagligen pratas det om bostadsbristen. Jag brukar fundera på vad jag själv skulle göra åt den - om jag hade en maktposition? Rätt som det var kom jag på en idé - en enkel men bra lösning. Jag testade min idé på alla i familjen och på en del kompisar. Några tyckte det var en bra tanke medan andra var mer tveksamma och såg en massa problem på vägen. Men det var en idé - ingen färdig lösning.

Hur sprider man en idé och får den att slå rot?

Min första tanke var att jag måste publicera den. Jag börjar med vår största "drake" och publicerar mina tankar på DN debatt - tänkte jag. Nobben! Då testade jag DN opinion. Avslag på nytt.

Jag pratade med en kompis som har viss förankring i politiken. Hon skulle göra ett försök men det har nog inte rönt någon framgång.

Men så i torsdags när vi hade varit inne i stan för att låna en bok om Venedig (dit vi ska resa nästa vecka) och promenerade hem genom Kungsträdgården fick vi se att Ikea hade byggt upp ett litet BoKlok-hus dit ministern skulle komma nästa dag. "Nu har jag min chans att lämna över mitt förslag direkt i ministerns hand" - tänkte jag. Denna möjlighet kan jag inte försitta.


På fredag förmiddag tog vi båten in till stan. Vi var framme i god tid innan seminariet skulle börja men ministern var ännu tidigare. Jag frågade om jag fick komma in och lämna över mitt förslag men det gick inte. "Antingen får du komma hit efter seminariet eller så får jag lämna över papperet" - sa vakten. Men det går ju inte att lämna över något så viktigt till en springpojke. Jag hovrade runt och rätt som det var kom han, ministern, ut ur huset. Då gick jag fram till honom lämnade över mitt papper och uppmanade honom att läsa igenom det personligen och sen återkomma till mig med ett svar. Tufft, va!

Jag kände mig nöjd. Nu har jag gjort vad som kan förväntas av mig för att förbättra bostadssituationen i Sverige. Efter förrättat värv lämnade vi Kungsträdgården och promenerade till Blå Porten på Djurgården. Tänk, den 23 september kunde jag både fixa bostadssituationen (förhoppningsvis) och sitta i Blå Portens fina innergården och tro att jag redan befann mig i Italien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar