söndag 9 juli 2017

Förintelsen

Det har sagts och skrivits mycket om förintelsen men budskapet måste upprepas och upprepas - får inte glömmas.

Denna blåsiga sommar är som gjord för att sitta och läsa. Förutom alla böcker som jag kan "stoppa i örat" har jag lånat med mig en liten stapel från biblan att beta av. Jag började med Hédi Frieds "Frågor jag fått om Förintelsen".


93-åriga Hédi Fried, som överlevde förintelsen, har i en liten bok svarat på frågor hon fått från människor hon träffat. Hon besvarar frågorna enkelt, lättfattligt och rakt. Boken har en så klar och enkel uppbyggnad att den kan och bör läsas av tonåringar - för att ge dem perspektiv i livet.

Mycket imponerande att läsa denna gamla kvinna. Hon kombinerar sin erfarenhet med eftertanke - så här skriver hon t.ex. om Gud. "Finns det en Gud så är det samma Gud som vi alla har, vare sig hen kallas Jehova, Kristus eller Allah.....Gud finns i vårt innersta, i den moralkompass som hjälper oss att lösa livets problem".

Jag blev tagen av hennes ödmjukhet och hennes idoga arbete för att undvika att övergreppen för 70 år sedan ska upprepas.


Meningen med livet är livet självt - säger Hédi Fried.

På FB tackar Jonas Gardell Hédi Fried och hennes syster för deras arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar