fredag 7 juli 2017

Spaningsmord

Jag har alltid gillat maķrill. Så fort det är uppehåll och inte blåser tar vi båten ut på böljan och drar upp några firrar. De vi inte orkar äta upp fryser vi ned i vatten - då klarar de sig hela vintern. Men i vintras blev det för mycket. Plötsligt kunde jag inte förmå mig att äta mer makrill.

Det är fortfarande lika härligt att åka ut med båten. Men för att i någon mån begränsa fångsten avstår jag nu från att fiska. Medan maken drar upp och drar upp har jag suttit tillbakalutad och ägnat mig åt "Hur man löser ett spanigsmord" - Joakim Palmkvists berättelse om hur Therese Tang (Missing People) tar reda på vem som mördade den rika bonden Göran Lundblad. Välskriven och spännande berättelse om ett mord som ägde rum 2012.


Såväl polis som grannar tror sig veta vem som mördade Lundblad men då det saknas både bevis och kropp kan saken inte prövas i domstol. Det polisen inte lyckas med klarar privatspanaren Therese Tang av.

En outomordentligt märklig historia ligger till grund för en bra bok - en mix av sanning och fiktion väl värd att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar