torsdag 25 november 2021

Färgkodning

Det är ganska vanligt med författarporträtt i tidningar. Jag gillar dessa intervjuer. Tycker det är roligt att läsa om författare även om många säger att det är böckerna som är det väsentliga ‐ inte författarna.

En kompis rekommenderade Nina Wähäs bok "Testamente" - den hamnade därför överst på min "att läsa lista".

Lustigt nog kom det en intervju med Nina Wähä  i intervjuserien "Bokstavligt talat" precis när jag stod i begrepp att börja med hennes bok.

Oj, vad denna människa, Nina Wähä, hinner läsa mycket men hon är väl ingen långsamläsare - som vissa andra. I intervjun pratade hon om författare och böcker hon läst eller ska läsa framgent. Om hon fick välja en författare som skulle skriva hennes livs historia skulle det bli Douglas Coupland. ??

Jag brukar ofta välja böcker efter någon lista eller gå på rekommendation och nu (när jag läst Testamente) borde jag välja någon eller några böcker från  Nina Ws lista. Ska bli spännande att se hur jag gillar hennes preferenser - om jag överhuvudtaget klarar av att läsa nån av dom. Befarar att de är alltför avancerade för min enkla smak.

De här böckerna stod högt på Ninas lista:
• Majs Säfström; "Fantastiska fakta om djurungar"
• Amanda Svensson; "Ett system så magnifikt att det bländar"
• Kristina Sandberg; böckerna om Maj
• Claire-Louise Bennet; "Damm"
• Maria Stepanova; "Minnen av minnet"
• Kamilla Shamsie; "Vår älskade"
• Ida Linde; "Mördarens mamma"
• Hanya Yanagihare; "Ett litet liv"
• Karin Smirnoff; "Jag for ned till bror".


Rolig detalj om Nina W är att hon färgkodar sina böcker. Hon använder samma bespottade sätt att sortera in sina böcker i bokhyllan som jag - efter bokryggens färg. Kanske därför jag gillar henne.


Hur som helst var "Testamente" bra men alldeles för lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar