onsdag 23 februari 2022

Modernt

Två av "mina" småkillar är med i barnkörer -  därför deltar vi numera i familjegudstjänster några gånger per termin.

I söndags när "småhägrarna" skulle sjunga i Uppenbarelsekyrkan i Hägersten fick jag uppleva en annorlunda och modern gudstjänst.


Man delade inte ut psalmblöcker och gudstjänstordning vid dörren som man alltid har gjort tidigare. I stället blev man under gudstjänsten vägledd av powerpointbilder på en stor skärm inne i kyrksalen. Kändes modernt men jag tyckte man förstörde lite av den högtidliga stämning som råder i ett kyrkorum.

Vanligtvis brukar prästen tolka och förklara en bibeltext (predikan) men så skedde inte den här gången. Prästen vare sig tolkade eller förklarade bibelorden utan det  överlämnade hon åt församlingen och "småhägrarna" att göra. Hon frågade vad orden i texten betydde och de som ville och kunde synonymer fick svara. Predikan blev, så att säga, en ord för ord översättning av en gammal bibeltext till modern svenska. När gudstjänsten var slut hade hela budskapet blivit så sönderplockat att jag inte hade en aning om någonting. Visserligan hade man involverat församlingen i predikan men man hade missat att förmedla budskapet.

Gamla psalmer och böner hade moderniserats så man knappt kände igen dom. Kan vara bra att kyrkan hänger med i tiden men för mig blev allt främmande.


Själva Uppenbarelsekyrkan i Aspudden är i alla fall en upplevelse. Den ritades av arkitekten Johannes Olivegren i slutet av 50-talet och känns både pampig och modern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar