torsdag 29 juni 2023

Motgångar

Man säger "en olycka kommer sällan ensam" och det stämmer verkligen med vår sommarstart. Nu är väl ordet "olycka" inte det rätta ordet i vårt fall - "motgång" är mer passande.

Det började med båtkärran som inte blev godkänd i besiktningen, fortsatte med sovrumsfönstret som inte gick att öppna, sen kom den nya altantrappan där trappstegen fått olika höjd och slutade (hoppas jag) med att tvättmaskinen var kaputt.


Förra året bytte vi fönster på en husgavel. Vi tyckte de nya fönstren blev bra om än inte lika fina som de gamla. I år, alltså ett drygt år senare, gick fönstren inte längre att öppna och att sova med stängt fönster i söderläge är inte helt komfortabelt. Det visade sig att skruvhuvudena, på de skruvar som höll fast fönstren, hade lossnat - troligen materialfel. Fixades efter en vecka av fönsterlevetantören.

Efter timmar av jobb är den på plats

När centrifugeringen överröstade TV-n förstod vi att något inte stod rätt till. Det blev att åka till det stora varuhuset och köpa ny tvättmaskin - vet av erfarenhet att det inte lönar sig att försöka laga en 10 år gammal maskin. Att köpa en ny maskin är lätt, att flytta den från bilen till köket är tungt och jobbigt, att få den på plats är tusan så trixigt. Jag stöttar genom att serva med fika stup i kvarten.

Gammal trotjänare på väg till till tippen

Vår nya utvidgade altan såg fin ut men när jag gick upp för trappan var det något som kändes fel. Var inte trappstegen ovanligt höga? "Inte helt bra men man vänjer sig väl" tänkte jag - sen låg jag där framstupa och mörbultad.

Stenar för att få trappstegen jämnstora

Det visade sig att det understa steget var 7 cm högre än det översta. Ett, för mig som ramlade, fatalt fel i konstruktionen. Min svärdotter sa direkt att bland det första man får lära sig på arkitektutbildningen är att trappsteg alltid ska ha samma höjd. Även byggfirman var missnöjd med konstruktionen. Nu, i avvaktan på att trappen blir fixad, varnar jag mina gäster och hoppas på så vis minimera antalet olycksfall.

Det värsta av allt är dock att maken inte längre har någon Internetanslutning.

"Allt kommer att bli bra" men det blev en ovanligt trögstartad sommar i år. 

___
PS Internetproblemet är löst - sladden till modemet hade blivit urdragen när det skulle dammsugas. Nu återstår bara att fixa de olikhöga trappstegen men det kommer nog att ta sin tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar