onsdag 17 januari 2024

Mackor

"Mackor är det godaste jag vet" brukar ett barnbarn säga när jag ger honom en smörgås. Han tycker mackor är godare än både hamburgare och sushi.

Nu finns det restauranger som inriktat sig på att enbart göra och servera mackor. En av dessa restauranger har också gett ut en kokbok. Där får man veta hur man gör en supermacka hemma i det egna köket. Jag lånade och skred till verket.


Först åkte jag till den stora livsmedelsaffärer och köpte hem fyra sorters ost.

Väl hemna skar jag upp sex skivor formfranska, bredde på ost och "gräddade" skivorna i ugnen en stund.


Sen fyllde jag på med resterande ingredienser och la ihop de knapriga skivorna i en speciell ordning.


Bredde på en blandning av smör och grädde och stekte mackorna två minuter på varje sida.


Sen delade jag dom på diagonalen och serverade till middag.


Omdömet blev fett!

Halvgoda mackor, mycket milda i smaken. Nu måste vi gå till mackarestaurangen och kontrolläta - känna hur de skulle smakat om ett proffs varit i farten för jag kommer i fortsättningen bara att göra helt vanliga svenska smörgåsar. 

Tur att man kan beställa och låna udda kokböcker på biblan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar