torsdag 25 januari 2024

Livet i en bokcikel

Bokcirkeln Bok5an, som numera har sex deltagare, träffas ungefär en gång i månaden och diskuterar böcker och allt möjligt annat. Vi ses på ett kafé (konditori) så det krävs inga förberedelser och man bestämmer själv om man vill äta lunch eller bara fika. Vi försöker hitta olika kaféer varje gång. Sist var vi på Karla Café på Karlavägen - nästa gång ska vi träffas på Bagdad kafé på Medelhavsmuseer.


Förutom att jag skriver några ord om boken vi läst skriver jag numera också om kaféet vi besökt. Till slut, när vi  hållit på tillräckligt länge, bör jag ha skaffat mig en uppfattning om Stockholms hela kaféutbud.

Karlar Café var ett perfekt bokcirkelkafé. Vi fick ett hörn för oss själva där vi kunde sitta i två och en halv timma och prata om "min far & kvinnan" och "Fördelen med att bli gammal".

Utsmyckning som förpliktigar

När vi pratat klart gäller det att välja en ny bok. Lyckas vi inte enas om en bok får vi läsa två. Ibland blir det bra ("min far & kvinnan"), ibland riktigt illa ("Fördelen med att bli gammal"), ibland tycker vi lika, ibland helt olika. Intressant att vi tanter (flickor) i ungefär samma ålder och hyfsat lika bakgrund kan tycka så olika om samma bok.

Hur väljer vi då bok? Alla får komma med förslag som vi försöker tillgodose i tur och ordning. Själv gör jag upp långa listor som jag hämtar uppslag från. Nyligen läste jag att Handelshögskolan också har en
bokcirkel. Så här såg deras lästlista ut.

Dubbelklicka om du vill se
vilka böcker som finns på listan

När vi ses på Bagdad Café i februari ska vi ha läst Marie Ndiayes bok "Tre starka kvinnor" - finns med på Handelshögskolan lista.

Efteråt, när vi snackat klart, gick två av oss och hälsade på Siri Derket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar