Varje år, när vi kommer till stugan, har alltid något gått sönder. På ditvägen brukar vi fundera över vad som kan ha hänt den här vintern. Vi byter och vi byter ut. Förra året var det diskmaskinen. I påskas var det lilla varmvattenberedaren. Nu var det ugnen!
Jag ringde i vanlig ordning och kollade om det var möjligt att reparera det trasiga värmelementet. Samtalet slutade, som det nästan alltid gör, med orden: "Det bli billigare och bättre om du köper en ny ugn".
Maken tittade ut en lämplig. Plockade ut den gamla, åkte till det stora varuhuset och lämnade tillbaka den och åkte hem med en ny ugn. Bar och slet för att få den på plats.
Maken tittade ut en lämplig. Plockade ut den gamla, åkte till det stora varuhuset och lämnade tillbaka den och åkte hem med en ny ugn. Bar och slet för att få den på plats.
Då trodde vi att årets reparation var klar men nej, nej, nej! Vi hade råkat köpa en ugn där displayen "pratade" engelska.
Mycket svårtolkad. Dessutom stod texten i manualen enbart på svenska - inte lätt att fatta hur de olika språken hängde ihop - fick göra en egen manual. Att "Force" betyder "Varmluft" är inte självklart - i alla fall inte för mig.
![]() |
Översättningsmanual på kylskåpet |
Dessutom hoppade texten på displayen omkring, vilket gjorde den omöjlig att läsa. På kundsupporten försökte de hjälpa till men hittade ingen lösning. Till slut fick jag rådet att slå av strömmen i minst en halvtimma (det låter som det urgamla rådet att trycka Alt+Ctrl+Del vid problem). Det hjälpte naturligtvis inte.
Då tog vi bilen och åkte tillbaka till det stora varuhuset, för att på plats se hur displayen skulle uppföra sig. Oturligt nog hade man just den här dagen kopplat bort strömmen från alla vitvaruprodukter!
Jag fortsatta min dialog med kundsupporten. Till slut lovade det att skicka en servicetekniker. Vi började smått misströsta - skulle vi någonsin få en fungerande ugn igen? Om en 3-4 dar skulle serviceteknikern höra av sig. Kommer han att finna en lösning på våra svårigheter att förstå vår nya ugn?
Redan samma eftermiddag ringde de emellertid från serviceförtaget och meddelade att de beställt en ny display som de skulle komma och sätta in - så fort de fått hem den. Oddsen steg - vi kanske skulle få en ugn till slut med inte innan midsommar.
Den 11 augusti kom så serviceteknikern till stugan och tittade på displayen och sa "Det är inget fel på den här".
Man känner sig inte direkt upplyft när man inser att man inte längre begriper något - inte ens förstår hur en display fungerar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar