måndag 15 juni 2015

God tanke

Ibland, särskilt regniga morgnar, brukar jag titta på morgon-TV. Trevligt och allmänbildande. En morgon intervjuades Jenny Åkervall, journalist, som tidigare jobbat som talskrivare åt Göran Persson och Mona Sahlin. Hon pratade om sina böcker. En bok behandlade psykiatrin och dess omöjliga villkor. Jag tyckte det hon berättade lät intressant, så jag beställde boken.


Boken "Jag tjänar inte" var lättläst men det är också det enda positiva man kan säga om den. Jag tyckte den var dålig - svamlig med usel intrig, tjatig, hade ideliga upprepningar och ett tröstlöst gnällande. Men på slutet redde allt ändå upp sig på bästa sätt! Till och med i huvudpersonens urusla äktenskap uppstod ljuv harmoni. Jag tror att även denna bok kan karaktäriseras som pigroman.

Att ta upp ett samhällsproblem och belysa det ur olika vinklar i en roman eller deckare är en god idé, som tilltalar mig. Problem blir mer konkreta och kan ses ur olika synvinklar. Men i den här boken har författaren, trots de goda avsikter hon förmodligen hade, misslyckats totalt och psykiatern (huvudpersonen) framstod som en gnällspik. Det enda som förundrar mig är hur författaren lyckades få boken publicerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar