tisdag 28 juli 2015

Gammal kompis

Till min stora förvåning stötte jag härom dagen på en gammal "kompis" i Göteborg - Balzac.

I våras åkte jag tillsammans med mina "franska" klasskamrater till Paris. Vi besökte bl.a. Rodinmuseet och tittade på hans staty av Balzac och när jag i går gick runt på konstmuseet i Göteborg stötte jag på honom igen - Balzac, alltså. Han stod i ett hörn och tittade ned på mig. Visserligen hade han krympt sen jag såg honom i Paris med nog var det Balzac allt.


När maken och barnbarnet besökte Universeum (235 kr i inträde) besökte jag konstmuseet vid Götaplatsen (40 kr för en årsbiljett!). Om man undantar Helene Schjerfbeckutställningen har jag nog inte varit på Göteborgs konstmuseum på 30 år. Jag blev glatt överraskad. Det var som att besöka Musée d'Orsay fast mindre och mer greppbart och mycket, mycket närmare. Och till min förvåning fanns där till och med en minimiupplag av statyn som finns i Paris.

Roligt att se hur mycket fin konst som finns här - på hemmaplan.

Från Gröndal; Gideon Börje

Landskap Bohuslän; Inge Schiöler

Självporträtt; Siri Derkert

Vid köksbordet; Bror Hjort

Hipp, hipp, hurra; P S Kryöer

Natteffekt; Anders Zorn

Den förlorade sonen; Auguste Rodin

Dansös; Edwar Degas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar