söndag 12 juli 2015

Route 66 (inlägg med musik, i två versioner)

Nån gång ska vi bila i USA. Inte från kust till kust, inte från norr till söder men en lagom lång sträcka i en vacker, intressant delstat. Första gången vi åkte till USA gjorde vi en bilresa längs väg nummer 1 i Kalifornien. Den gången förberedde jag mig genom att läsa John Steinbecks bok 'Resan med Charley', där han (John) och hans hund reser runt USA i en skåpbil. En fängslande bok och jag minns fortfarande, efter 25 år, hur hänförd Steinbeck var av delstaten Montana.

För ett tag sedan hittade jag en bok med titeln Route 66. Lät intressant och kunde kanske bli utgångspunkt för en kommande 'road trip'. Men det var inte alls vad jag förväntat mig - en guidad tur längs den besjungna vägen:



Nej, det blev ytterligare en resa tillsammans med John Steinbeck. Författarens, Peter Kaldhammar, resa längs Route 66 var en resa i familjen Joads (från Vredens druvor) fotspår - ingen turistresan - eftersom Kaldhammar reste med boken (Vredens druvor) i handen och jämförde 30-talets USA med hur situationen ser ut idag för den utblottade delen av USAs befolkning. (Familjen Joad reste från Oklahoma till Kalifornien när torka och depression hade tvingat dem att sälja allt de hade och ge sig ut på vägarna för att hitta en plats där de kunde skaffa sig ett hyggligt liv.)


Först tyckte jag det var en trist bok och fick inte det minsta sug att resa utefter Route 66 men ju längre jag läste desto mer fängslad blev jag och mitt slutomdöme är att det var en intressant och klart läsvärd bok. Även om vi aldrig kommer att resa längs den berömda vägen, bestämde jag mig i alla fall för att läsa Vredens druvor - ända tills Kaldhammar skrev att boken var 750 sidor lång - då ändrade jag mig på den punkten också. Men eftersom filmatiseringen av familjen Joads resa inte är mer än två timmar lång kommer jag nog att följa vägen via en videoversion av John Fords film från 1940. Finns att låna på bibblan som dvd.

1 kommentar: