torsdag 1 oktober 2015

En chansning

Birkagårdens folkhögskola (där jag går på kurs två dagar i veckan) kan man hitta annonser till diverse intressanta evenemang. Förra veckan hittade jag en blänkare om konstvisning i Folksamhuset, Jag missade att föranmäla mig men jag gjorde en chansning och kom med på visningen ändå (några som föranmält sig kom inte).


Huset ritades av arkitekterna Nils Einar Eriksson och Yngve Tegnér i slutet av 50 talet och invigdes 1960 av Tage Erlander. Höghuset är 28 våningar högt och byggt som ett så kallat skivhus med två rektangulära hus som har viss förskjutning. Fasaden är av blästrad vit Ekebergsmarmor och blå emaljplattor.

Ekebergsmarmor bryts norr om Örebro. Trots att det är makens födelsebygd hade han aldrig hört talas om denna marmor!


Av byggkostnaderna på 45 miljoner använde man 1 procent för utsmyckning. Jag har nog aldrig sett en så snygg arbetsplats (såg dock inga arbetsrum) med så mycket fin konst. Vi träffades i entréhallen och möttes av en man om guidade som runt till matsalar, representationsvåning, sammanträdesrum och korridorer.

Utsmyckningen var tidstypiskt 50-tal, till största delen utförd av unga, svenska konstnärer. Mycket trevlig och intressant visning. Vi fick åka i vackra hissar upp till 28e våningen för att beundra utsikten.

Gruppen beundrar ett golv
Nu,  några foton som jag tog under vår rundvandring inne i Folksamhuset.


Vår guide Stig Karels och staty av Stig Lindberg 
Valv som ska associera till Italien
"Lida och svanen", målad av Grunerwald 
Representationsvåningen smyckas av en italiensk tapet 
Staty av Eldh, bredvid telefonhytt!
En hel vägg med Olle Baertling

Snygga hiss
Glasmosaik av X-et Eriksson
Midgårdsormen som golvdekoration

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar