onsdag 7 oktober 2015

Husmorstips

Sommaren 2015 har varit den sämsta i min karriär som tomatodlare - av flera skäl.
  • Vi åkte i väg till New York när det var dags att så.
  • När jag väl sådde gick min sålåda i sönder och all jord och alla fröer hamnade på golvet.
  • Eftersom starten blev fördröjd blev också omskolningen försenad.
  • Mitt växthus hade blåst sönder.
  • Hela juli var solfattig och blåsig.
  • Vi övergav plantorna några gånger, så de fick stå utan vatten.
När vi lämnade stugan fick jag därför ta med mig hem tomatplantor med göna tomater. En dag när jag tittade på morgontv (min största källa till kunskap) fick jag tipset att plocka in tomaterna (de slutar utvecklas när temperaturen sjunker under 10 grader) och lägga dem inomhus i en mörk låda.

Och se det funkade! Nu plockar jag in mina tomaterna undan för undan och lägger dem i översta lådan. Varje gång jag drar ut lådan är det några nya tomater som har mognat. Lärdom? Förakta aldrig husmödrar och deras erfarenheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar