torsdag 14 december 2017

Ett ansikte

Eftersom Kazuo Ishiguro fick 2017-års nobelpris i litteratur har han på sista tiden blivit extra  uppmärksammad.


Jag fick hans nya bok "Begravd jätte" i present. Har läst ungefär hälften och tycker den är ganska svår. Begriper knappt vad den handlar om.

Hans bok "Återstoden av dagen", som jag läste när jag gick på engelskkurs för "hundra år" sedan och också såg på bio, tyckte jag däremot var fantastisk. Nu har den visats på TV och jag tycker fortfarande att den är lika bra. Den här gången kunde jag leva mig in i den ännu mer än sist - till och med så mycket att jag fick ont i magen.

Jag tänker på scenen när pappan snubblar med brickan och landar med huvudet före på plattorna. Jag vet precis hur det känns. Kommer nog aldrig över den känslan. Pappan kan vara glad att han inte hade glasögon som skar  upp "halva" panna men å andra sidan ledde hans fall till att han blev förödmjukad och fick byta arbetsuppgifter.


Om man kan säga att någon har givit snubblaren ett ansikte så är det  Peter Vaughan i rollen som Mr Stevens sr, i "Återstoden av dagen".

1 kommentar:

  1. Läs ”never let ber g” o gör det på engelska - så enkelt och fint att man inte tänker på att det är ett främmande språk. En fruktansvärt bra bok!

    SvaraRadera