fredag 15 mars 2019

Tid

Äntligen ett inlägg som handlar om tid - bloggens tema.

I går grattade vi vårt äldsta barnbarn på 19-års dagen. En supertrevlig ung man som slutar skolan om några veckor. Vad väntar sen, efter studenten? Är det äventyr, mer studier och jobb eller är det arbetslöshet, bostadslöshet och misströstan? Ingen vet. Men jag hoppas och tror att han ska få ett bra, engagerat liv där han kan finna sin plats.


Det är vid tillfällen som dessa (födelsedagar med allt fler ljus i tårtan) man märker hur flyktig tiden är och känner av dess ändlighet. Det var inte länge sedan hans mamma slutade skolan och gav sig ut i världen. Tidpunkten när jag själv befann mig på samma plats på tidslinjen känns dock mer avlägsen.


I går firade vi 19 år med god vegansk middag (ett av födelsedagsbarnets stora engagemang är vegokost) och pratade om vad som kan vänta runt hörnet.



Tänk om jag kunnat blogga när jag var 19 - så många minnen jag då skulle ha sparade och kunnat återuppleva. Men då för tiden använde man sig av räknestickor, räknesnurror och dagböcker med lås. Nu är allt öppet och man bloggar och instagrammar om allt och ingenting med redskap som för 50 år sedan inte fanns i sinnevärlden - i alla fall inte i min. Tiden förändrar våra liv.

En maskin jag behärskade
intill fulländning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar