tisdag 19 mars 2019

Att göra en Mats T

Läste, för länge sedan, att formgivaren Mats Theselius hade designat ett skåp till sina National Geografic-tidningar. Skåpet har blivit ganska omskrivet och finns i varianter för 25, 50, 75 eller 100 årgångar av tidningen. Skåpet har samma färg som tidningarnas omslag.


Själv samlar jag på tidningen Trädgårdsliv och häromdagen kom jag på att jag kan göra en Mats T!

Jag låter, helt enkelt, min svarta Pilasterhylla i vardagsrummet fyllas med tidningen Trädgårdsliv. Min hylla har, liksom Mars Ts, samma färg som tidningens omslag. Jag får plats med fem årgångar på varje hyllplan och eftersom det finns tolv hyllplan rymmer hyllan gott och väl 50-årgångar av tidningen. Sen kan jag komplettera med ytterligare en hylla men det tror jag aldrig jag kommer att behöva.

 

Utan att memorera när tidningen ges ut har jag alltid datumet i huvudet och brukar, när utgivningsdagen infaller, åka in till stan enbart för att köpa det nya exet - är man "fan" så är man.


I varje tidning finns det, bland mycket annat, tips om vackra trädgårdar. Jag blir alltid lika sugen på att åka och titta men oftast nöjer jag mig med att läsa om härligheten.

Några gånger har jag dock besökt de omskrivna platserna irl. Resan till Provence var helt inriktad på trädgården la Louve i Bonnieux. Vid vår resa till Nice kan däremot besöken i villa Rothschild och Serre de la Madone betraktas som resebonus. Alla tips innebär, som tur är, inte långresor eftersom många handlar om trädgårdar i närområdet t.ex. Groens trädgård på Södermalm och Nyckelviken i Nacka.

Så här kan tidningen också förvaras och presenteras
(i alla fall på trädgårdsmässan)

Synd att det inte var jag som designade hyllan där tidningarna med alla trevliga artiklar nu förvaras - kunde ju blivit en kändis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar