måndag 11 oktober 2021

Soffor

En vanlig vardag åkte jag in till stan för att gå till konstakademien och tittade på Karin Ohlins utställning "Efterbild" - tips från vår lärare.

Direkt när jag gick in i rummet blev jag besviken - tyckte hennes tavlor såg kluddiga ut. Papper ovanpå papper, tejp och överlappningar. Sen läste jag lite om hennes "molntavlor" och ändrade delvis uppfattning. Tyckte nog trots allt att molnen var intressanta men det kändes som hon använder samma teknik som de som gör marmorering - pelare målade så att de ska ge intryck av marmor.



Sen, när jag lämnat konstakademien, fortsatte jag till Kungsträdgården för att tittade på deras fina planteringar...




.... och då "upptäckte" jag de personliga sofforna som stod utplacerade. Kändes nästan som i England - en soffa till minne av en kändis. Trevligt tradition som jag gott tycker vi kan importera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar