måndag 18 oktober 2021

Vinterstängning

I år, liksom alla andra år, tog vi en tur till stugan för att ställa iordning inför annalkande vinter. Det blev en lång bilresa bara för tre dagar men totalt sett underlättar det stuglivet. Vi behöver inte stänga och packa allt på en gång utan kan dela upp jobbet. Vi kan också se till stugan lite extra inför vintern och hjälpa till att "vinterstänga" bryggan.

Precis dragit upp rullgardinen

Det är mysigt att vara i stugan när det är mörkt på kvällarna. Vi kan elda i öppna spisen och höra hur höststormarna tjuter utanför dörren men själva sitta inne i stugvärmen och lösa korsord. Vi hann också med ett avbrott i stuglivet - åkte till storstan (Lysekil) där vi blev bjudna på tapasmiddag.


Av någon konstig anledning fick jag inte mycket gjort fastän jag inget gjorde!!! Innan jag reste hemifrån hade jag laddat upp med flera böcker men trots att jag inte rörde ett finger fick jag ändå inget läst. Tur att vi i alla fall kunde lyssna på en intressant bok på vägen. Den här resan hade vi Selma Lagerlöfs "Gösta Berlings saga" i "bilradion". Blev en naturlig fortsättning på vår förra resa då vi lyssnade på Anna-Karin Palms biografi över Selma. Jag imponerades av Gösta Berling! Hann dock bara med en tredjedel av boken. Vi får fortsätta om ett halvår.

I Falun sitter Selma staty

En av kvällarna tittade jag på TV-programmet Babel och hörde Theodor Kallifatides säga att de enda två nobelpristagare han tyckte om var Albert Camus och Selma Lagerlöf. Också jag gillar Camus och Lagerlöf men varför vara så begränsad - undrar jag. Blev förvånad över hur Kallifatides uttryckte sig - tror egentligen inte han menade vad han sa.


Allt flöt på ända tills maken skulle tömma husets alla rör och ledningar på vatten (om det inte blir ordentligt gjort fryser allt sönder). Då krånglade det något förskräckligt. Fastän vi gjort vad vi kunnat för att förenkla tömning av vatten var det krångligare än någonsin - och vi som hittills varit så nöjda med hur "vår" rörmokares fixat till allt. Målet att åka klockan tio var bara att glömma. Men klockan tio på kvällen var vi i alla fall hemma i stan igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar