söndag 19 december 2021

Göteborg

Göteborg har alltid varit min stad och kommer så att förbli. Trots att jag bott längre tid i Sundsvall och Stockholm, är Göteborg ändå Stan med stort S. En toppenstad på många sätt.

Men sist jag besökte den blev jag besviken. Uttrycket "Ingenting är längre som förut", (som det heter i Anders Fugelstads 50 år gamla dänga) stämmer med vad jag känner - även om det bara är 45 år sen jag lämnade stan.




Allt är upp och ned. Det är uppgrävt och avstängt överallt. Spårvagnarna gick inte och skulle de ha gått hade de gått fel väg. Om det är något man inte ska ändra på är det spårvägssträckningar och spårvagnsnummer. Gamla inbitna göteborgare tappar helt koncepten.

Till och med gatorna visade dålig attityd.

Ska det se ut så här vid Järntorget?



Hur har det kunnat bli på detta sätt? Stan ska ju bestå av gamla, låga, fina hus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar