söndag 1 januari 2023

Normalitet?

Varje nyårsafton ger vi oss ut på stan för att dricka ett glas Cava. Sen åker vi hem, äter en exklusiv middag och hälsar in det nya året på balkongen. Perfekt firande.


I år hade jag tänkt ut att vi skulle dricka vårt glas på den relativt nyöppnade vinbaren "Riche Fenix" på Södermalm. Läst en del om den och tyckte Nyårsafton skulle vara ett perfekt tillfälle att gå dit.


Vi gav oss alltså iväg till Hammarby sjöstad, tog färjan över till Södermalm och promenerade mot Götgatan och Riche - som tyvärr visade sig ha stängt på Nyårsafton - liksom de flesta vinbarer hade.

Vi traskade vidare.



På Tjärhovsgatan fick vi syn på ett fint hus (gammalt bryggeri) med julgranar framför porten. Visade sig vara ett mysigt ställe som passade perfekt för ett glas  Cava. Där hade vi tur.




Men dessförinnan, när jag (maken hade åkt i förväg) skulle ge mig iväg hemifrån och med snabba steg gick mot busshållplatsen, dök bussen upp oväntat tidigt. När chauffören såg att jag hade bråttom stannade han och vinkade in mig så att jag inte skulle behöv stressa utan kunna åka till busshållplatsen.


Jag blev lika förvånad som jag blivit första gången någon reste sig för mig på en buss. Att folk reser sig för mig i bussar är numera det normala - undrar just när det blir normalt att bussen stannar och plockar upp mig om jag är lite sen.

En annan rolig grej med Nyårsafton är att jag och en av våra EU parlamentariker har likadana jackor som vi använder samma dag på året.


Från Insta 1/1 2023


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar