måndag 20 februari 2023

Doria Pamphili o Pantheon

Dag två ägnades åt berömda mästare.


Började med det överdådiga palatset Doria Pamphili - numera museum (i alla fall den del vi gick runt i).




Vi tittade på Velàsques mästerverk av påven Innocent X från 1650....



....och lite annat smått och gott.

Raphael

Raphael; Maria Magdalena

Caravaggio

Caravaggio

Hans Memling

Filippo Lippi "Bebådelsen"

Bruegel d.ä.

Sen promenerade vi vidare till Pantheon - "alla gudars" byggnad. Pantheon är den enda byggnad som bevarats intakt, med dörrar och tak, ända från kejsartiden.  Byggdes ursprungligen av Agrippa 27-25 f Kr. Den nuvarande byggnaden är från kejsar Hadrianus tid 120-125 e Kr.


Byggnaden anses som ett av världens mest harmoniska mästerverk. Diametern i cellan har samma mått som rummets höjd 43,3 m och kupolen upptar exakt häften av rummets höjd. Om kupolen skulle fortsätta sin rundning nedåt och bilda ett klot, skulle det tangera golvet. Taket är kasettmönstrat med gradvis allt lättare byggnadsmaterial. Materialets tjocklek minskar från 5,9 m vid basen till 1,5 m högst upp. Kupolen är byggd helt utan armering.




På det lilla torget bakom Pantheon står den här fina statyn eller obelisken av Bernini.

 

Från Pantheon gick vi vidare till kyrkan San Luigi dei Francesi för att titta på Caravaggios målning "Matteus kallelse" som hängder i ett sidokapell tillsammans med ytterligare två målningar.


Matteus och ängeln

Jag koncentrerade mig på den mellersta av de tre målningarna, den som syntes bäst - köpte till och med ett vykort. De två målningarna på sidorna tittade jag bara flyktigt på. 

När vi kom ut på "kyrkbacken" fick jag klart för mig att "Matteus kallellse" hade hängt på vänster sida. Eftersom jag inte fotat denna mörka tavla, hämtade jag en bild från "nätet".


På hemvägen passerade vi Campo de' Fiore, Piazza Farnese och Piazza Navona med sin kända Berninistaty över de fyra världsfloderna - Nilen, Río de la Plata, Ganges och Donau.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar