tisdag 21 februari 2023

Trastevere

Dag tre gick vi över floden Tibern till andra sidan Rom - till Trastevere.

Trastevere är den bohemiska delen av stan, den del där den mindre välsituerade befolkningen bor (bodde), den del som på senare år blivit allt mer turistisk. Märktes inte minst på antalet tavernor och kaféer.




Vår första anhalt var renässanspalatset   Villa Farnesina, uppförd på 1500-talet för den påvlige bankiren Chigi, sannolikt efter ritningar av Raphael. 



Vi tittade mest på den imponerande Villa Farnesina ...





...men också på några av konstverken som hängde på väggarna. 

Raphael; Galateas triumf

La Gioconda Nuda;
troligen Leonardo da Vinci

Nästa anhalt var kyrkan Santa Maria in Trastevere ....


... med Pietro Cavallinis mosaiker.



Dessa två mosaiker, som också hängde i Santa Maria in Trastevere, tror jag var äldre och, om jag uppfattade saken rätt, helt unika.



Sen stod ytterligare ett kyrkobesök på agendan. Denna gång gick vi till Santa Cecilia in Trastevere där det också fanns konst av Pietro Cavallini.




I Santa Cecilia tittade vi på Cavallinis fresker "Yttersta domen", som under lång tid varit dolda bakom en läktare. I Santa Cecilia var det förbjudet att fotografera. För att inte glömma bort "Yttersta domen" (jag använder kameran som extra minne) köpte jag vykort och "återskapade" muralmålningen hemma. Hoppas jag lagt lärjungarna i rätt ordning - det var lite si och så med korten, några apostlar fanns i dubbletter, andra saknades.
 

Dagen avslutades med vandring uppför en av Roms kullar - Janikulum. Där vi tittade på Bramantes tampietto.




Här, under golvet,
tror man att Petrus korsfästes

När vi ändå hade gått upp på kullen var det lika bra att kasta ett öga på utsikten, på en fontän och på ett äreminne (maosoleum) över Garibaldi.




Vid det här laget hade jag fått ont i fötterna och var rejält trött. Tog därför bussen hem till min klostercell, kröp ned i sängen och ägnade mig åt något så trivialt som att "lösa ett försvinnande" i Ninni Schulmans bok "Som vi lekte" tills det var dags att gå ut och äta gemensam middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar