lördag 25 februari 2023

Sista dagen


Sista dagen ville jag känna mig helt fri. Stannade kvar i min cell lite längre än jag gjort de andra dagarna och tog sen bussen till Vatikanstaten.


Hade tänkt gå in i Peterskyrkan (hade ju bara varit inne i ett tiotal kyrkor under mitt Rombesök) men ändrade mig när jag såg den gigantiska kö som slingrade sig runt hela Petersplatsen.


I stället för att förlänga kön började jag sakta strosa tillbaka till "stan" längs floden Tibern.



Även om inte vädret var särskilt varmt denna lördag köpte jag mig en galato - måste ju prova på den berömda italienska glassen. Försökte till och med ta en selfi med glassen i högsta hugg men det blev för avancerat.


Stärkt av min galato började jag leta efter Galleria Spada där det ska finnas två målningar av Artimisia Gentileschi.

När jag läste boken "Kvinnor jag tänkt på om natten" lärde jag "känna" de kvinnliga konstnärerna Artimisia Gentileschi, Lavina Fontana och Sofonisba Anguissola och när jag nu befann mig i en stad där man visar Artimisias målningar var det lika bra att passa på och ta en titt.


Galleria Spada var ett litet museum, inte helt lätt att hitta, där varje millimeter av väggarna var täckta av tavlor. Jag frågade guiden om det fanns några verk av de tre kvinnorna.

Först visade hon mig Artimisia som var representerad med dessa två målningar.



Sen visade hon mig Cleopatra av Levina Fontana.


och så detta verk av Sofonisba Anguissola...


... men med reservation för att man inte längre är säker på konstnären - kan eventuellt ha varit Artimisia.


Jag kände mig så nöjd när jag tittat på två eller kanske till och med tre kvinnliga konstnärer. Även om jag inte uppnått jämvikt mellan manligt och kvinnligt konstnärsskap hade jag i alla fall gjort det jag kunde.


Galleri Spadas gård

När jag efter museibesöket slog mig ned på en trottoarservering för att äta lite lunch hörde jag plötsligt någon som sa "Men hej Anita sitter du här!" 


Roligt och oväntat att få luchsällskap i storstaden Rom - vi (en kurskamrat och jag) delade på en ostbricka och ett(!!) glas vin och fortsatte sen till marknaden för att  köpa lite ost att ta med hem.

Under mitt rombesök har jag ätit pizza, pasta i olika former, lasagne, risotto och saltimbocca men inte osso buco så när denna rätt serverades på vår "sista" restaurang var middagsvalet givet. Jättegott. Ja, till och med den godaste av veckans sju middagar.


Sen återstod hemresa och väl hemma var det bara att slå sig ned och äta ännu en god middag - en "Välkommen hem middag". Sen kunde jag inta soffläge och bli kvar en hel vecka och njuta av Kerstin Ekmans bok om Ciceros dotter Tullia  - för inte behöver man sporta för att det är sportlov. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar