onsdag 29 mars 2023

Byt aldrig kassa

Fick för mig att jag behövde ett våffeljärn. Har gått och funderat några dagar och igår slog jag till.

Tog bussen till vårt köpcentrum och började leta i bosättningsaffären. Järnet de skyltade med kändes lite B. Fortsatte till affären som brukar kallas "gubbdagis" - hittade inget perfekt järn där heller.

Då kom jag på att dom kanske säljer våffeljärn i livsmedelsbutiken. Det gjorde dom inte - men väl godis. Tog en näve lösgodis som jag vägde och sen försökte betala i snabbkassan. När det inte funkade, bytte jag kassa och bad om hjälp. Sen kunde jag betala 11 kr och gå tillbaka till bosättningsaffären.

Den här gången frågade jag vad de hade för våffeljärn att välja bland och då visade de ett som var både rejält och dyrt. Damen i kassan sa att om jag köpte det järnet skulle jag aldrig mer, i hela mitt liv, behöva köpa ett nytt våffeljärn. Jag handlade!


När jag senare slagit mig ned hemma i soffan talade min telefon om att jag hade handlat en sak i bosättningsaffären (våffeljärnet) och två i livsmedelsaffärer. Konstigt. Jag hade ju bara köpt godis. Kollade på mitt Kivrakvitto. Bara ett inköp.

Ringde upp livsmedelsaffärer och berättade att de dragit två belopp från mitt konto fastän jag bara handlat godis. Personen jag pratade med frågade direkt: "Handlade du i snabbkassorna och bytte kassa?" 

Min betalning på 167 kr avsåg varor, som den som kommit efter mig hade köpt. Mitt kreditkort hade legat kvar "öppet" när jag bytte kassa. Personalen visste precis vad som hänt för mannen, som kommit efter mig, hade sagt till att han inte behövt använda sitt kreditkort. Tänk att det trots allt snack om att vi blivit så korrupta finns människor som är ärliga - något att glädjas åt!

Sensmoral; Byt aldrig snabbköpskassa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar