lördag 18 mars 2023

Filmvecka

Läste att det har blivit vanligare att folk som varit gifta länge, si så där en 40-50 år, skiljer sig. För många kan det bli ett lyft in i det "tredje livet" men för andra, särskilt för dom som inte tagit initiativet till förändring, kan det upplevas som ett svek och leda till ett liv i ensamhet.


Jag har nu provat på att bo själv i fem dagar - maken har åkt med Birkagården till Paris - och jag kan direkt säga att jag inte kommer att ta några initiativ. Tycker om att vi lagar middag varannan dag och äter tillsammans. Tycker om att det är någon hemma som tar emot mig när jag kommer. Tycker om att ha någon att byta och bryta åsikter med.

Hur skulle jag klara min ensamma vecka - ingen att prata med och dessutom måste jag laga alla middagar själv!


Bestämde mig för att min ensamma vecka skulle bli en filmvecka och gick ut hårt genom att gå på bio "på riktigt" tillsammans med mina biovänner. Vi såg den svenska filmen "En dag kommer allt att bli ditt". Kände mig tveksam till vårt val men filmen visade sig vara riktigt bra. Två, inte helt unga föräldrar, har bjudit hem sina tre barn för att de gemensamt ska bestämma hur arvet - skog på rot - ska fördelas. Arv är ett intressant ämne som ofta leder till konflikter. Efter den både roliga och tänkvärda filmen åt vi pubmiddag och diskuterade det där med arv. Första dagen av ensamhet blev riktigt trevlig.

När det visas bra filmer på TV spelar jag in och nu, under min filmvecka, var det läge att börja beta av. Tack vare mina inspelningar skulle jag klara resten av filmveckan utan att behöva gå ut.


Först valde jag två gammaldags, romantiska filmer från engelska landsbygden - Jane Eyre och  Stolthet och fördomar. Sen blev det en, ett par år gammal, Oscarsvinnare Världens värsta människa och slutligen på fredagen var det dags för Clara Sola - en speciell och fängslande film om en annorlunda människa.


Men middagarna då - hur klarade jag dom? 

Måndag åt jag på pub, tisdag plockade jag fram ett paket dumpling ur frysen, onsdag köpte jag korv i polisernas korvmoj "Günters", torsdag åt jag lunch på skolan och fredag åt jag lunch på Nationalmuseum där jag hade stämt träff för att titta på deras utställning "Trädgården - konst och natur under sex sekler".

Jag kirrade allt så enkelt som aldrig det men idag ska jag försöka laga en god "Välommen hem" middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar